onsdag 25 september 2013

Det blev ett par jeanstofflor!

Visst kan man använda sina utslitna jeans till mycket roligt. Frida skickade en bild till mig med ett par jeanstofflor och skrev "detta måste du göra", jag antog utmaningen direkt! Vilken kul idé, men hur gör man? Till att börja med krävdes verkligen en hel del tankeverksamhet. Men när den första väl var klar var det ju bara att göra likadant med den andra.
 
 
Bakfickan på jeansen blir där som man sticker in tårna. Jag sprättade upp sömmen som är ovanför fickan och klippte sedan en lång remsa av byxbenet. För att få lite stadga i skon så använde jag en vanlig filtsula.

Jag började med att sy vecket framme i tån, i samma vinkel som fickan. Så vek jag upp tyget vid hälen, mätte hur lång toffeln ska bli och sydde ihop. Här använde jag mig av vecket från den gamla sömmen. Om man får tyget platt på insidan så blir det inte knöligt att gå på, även om sömmen är mitt under foten. Sedan sydde jag långsidorna, och det var lite klurigt att få till en bra form. Det var bara att testa sig fram. Kom ihåg att lämna ett lagom litet hål till att vränga tofflan och stoppa in sulan genom. Tyget som blev utanför sömmarna lät jag sitta kvar, det fyller liksom upp runt sulan.

 
Så där, bara att sy igen resten för hand och sedan kan man strosa runt i sina nya egendesignade tofflor!



 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar