torsdag 12 december 2013

Lussebullar

Varje år kommer nya recept på lussebullar och mattidningar och tv-kockar slåss om att baka de saftigaste, fylligaste, mumsigaste lussebullarna. Jag testade ett nytt recept i år och faktiskt, de blev inte så dumma! Några dagar efter att jag bakat såg jag att tv-kocken på Gokväll bakade ett liknande recept.

Så håll i er, här kommer mitt recept!

Ger ca 40 st enkla eller 20 st dubbla. 

2 paket saffran (á 1/2 gram)
2 msk rom eller vatten
50 gram jäst
175 gram rumsvarmt smör
5 dl rumsvarm mjölk (3 %)
2 dl socker
1/2 tsk salt
800 gram vetemjöl (ca 13,5 dl)
1 dl russin
mjöl till utbakning
1 ägg till pensling

1. Lägg saffranet i rommen eller vattnet och rör om. Låt stå 30 min.
2. Skär smöret i tärningar.
3. Smula jästen och blanda med mjölk, smör och saffran samt vätskan i en bunke eller en köksmaskin med degkrok.
4. Tillsätt socker, salt och mjöl. Arbeta degen 15 min i maskin eller 20 min för hand. Låt den jäsa under bakduk 60 min.
5. Lägg russinen i lite vatten ca 30 min. Sila sedan av vattnet.
6. Ta upp degen på en lätt mjölad arbetsbänk. Knåda lätt och baka ut till lussebullar. Lägg på bakpappersklädda plåtar. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. 
7. Tryck i russinen och pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen 8-10 min. Låt svalna på galler under bakduk. 

/Frida




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar