söndag 17 november 2013

Handgjorda muggar

Jag har alltid haft en förkärlek till muggar. Därför var det extra roligt när jag för två veckor sedan var på möhippa och vi besökte Gjord Skaparverkstad i Sollebrunn för att göra just muggar! Varje deltagare fick två lerklumpar som man antingen kunde kavla ut och sätta ihop till en mugg, eller så gjorde man en grop i klumpen som man sedan tryckte ut större och större med tummarna tills det liknade en mugg. Jag "tummade" mina och satte änglavingar på den ena. Jag har aldrig gjort något liknande så jag visste inte riktigt hur det skulle gå, men det var faktiskt inte så svårt. Vi hade också god hjälp av kursledaren. Igår var det dags för bröllop och våra muggar var klara efter bränningen så vi fick med dem hem.

Gjord Skaparverkstad var verkligen ett härligt ställe som jag varmt kan rekommendera. Antingen med en grupp eller så kan man åka dit på drop in för att skapa på egen hand. Man kan dreja, tova, måla, sticka och mycket annat. Och fika gott, ekologiskt så klart. Klicka här om du vill läsa mer på deras hemsida.

/Linda
Nygjorda, klara för bränning

 Färdiga efter glasering och bränning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar