onsdag 13 november 2013

Tygkorg av jeanstyg

Linda tipsade häromveckan om vad man kan hitta på av gamla jeans, och här kommer ytterligare ett bra tips! Min lilla tjej behövde något att lägga sina leksaker i och därför fick det bli en liten tygkorg av några jeans som rensades ut i senaste klädrensningen här hemma. Jag klippte av några byxben och lappade ihop två rektanglar (25 * 86 cm). Rektanglarna sydde jag sedan ihop så att de blev två cylindrar. Därefter sydde jag ihop cylindrarna räta mot räta i ena kanten. Med hjälp av omkretsen på cylindern beräknade jag diametern på bottentyget som blev 27 cm. Först sydde jag fast den ena räta mot räta och när jag sedan sydde fast den andra cirkeln så lämnade jag några cm för att kunna vända korgen rätt. Hålet sydde jag ihop för hand. Klart!

/Frida






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar