onsdag 5 februari 2014

Receptboken

Tiden flyger iväg och det har inte blivit så mycket pysslande på sista tiden. Men idag är jag ledig och passar på att förena nytta med nöje. Är det någon mer än jag som samlar på recept? Ni vet hur det blir, man klipper ut från tidningar och skriver ut från nätet. Sedan hamnar allt i en enda hög, som bara blir större och större. Istället för att kika där efter inspiration så hittar man nya recept att skriva ut och spara i högen… Idag har jag rensat där och snyggat till mina favoritrecept som jag klistrar in i min receptbok. Det blir fint att komplettera med olika bilder så jag letar i tidningar och ibland blir det egna foton som hamnar där. Jag använder gärna washitejp istället för klister också, det blir festligt tycker jag.

Något jag aldrig tröttnar på är paj, och det går ju att variera hur mycket som helst. Jag bjuder er på ett av de enklaste recepten jag har, nämligen chili- och räkpaj.

Pajdeg (så här gör jag oftast, men det finns ju många goda varianter)
3 dl vetemjöl
125 g smör
0,5 dl kallt vatten
Rör samman allt i matberedare tills det blir en stor klump. Tryck ut i en pajform och låt stå i kylen en stund. Nagga sedan botten med en gaffel och förgrädda i ugnen, 200 grader ca 15 min.

Fyllning
3 ägg
250 g keso chili
200 g skalade räkor
2 dl riven lagrad ost
Vispa upp äggen och blanda med resten av ingredienserna. Häll blandningen i pajskalet och grädda i 200 grader ca 25 min, tills blandningen har stelnat.

Har ni läsare några enkla recept att dela med er av? Kanske lite inspiration inför helgen?

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar