onsdag 14 maj 2014

Veckans bröd

Idag fick jag sådan lust att baka bröd så under tiden middagen blev klar i ugnen så hann jag slänga ihop två limpor. Med en 1,5 åring på ena armen så blir man ju en hejare på att fixa saker med en arm! Tur att jag har min superflotta asssistet original från Elextrolux som gör det mesta av jobbet.

Receptet hittade jag tidigare i ett nummer av Elle mat & vin (nr 2 2014). Ibland köper jag den tidningen för det är så vackra bilder i den. Allt ser liksom supergott ut!

Saftigt rödbetsbröd

2 bröd
Tid: 1 timme och 30 min

Riven rödbeta ger brödet vacker marmorering och rustik smak.

6 dl vatten
25 g jäst
1/2 dl olivolja
ca 1,6 liter vetemjöl special
3 msk salt
1 riven rödbeta
1 dl pumpakärnor
2 krm torkad timjan

Blanda vatten, smulad jäst och olivolja i en bunke, gärna i en hushållsassistent. Tillsätt 1,4 liter av mjölet och salt, knåda till en smidig deg. Vänd ned riven rödbeta, pumpakärnor och timjan och låt jäsa under duk i 30 min.

Häll upp på mjölat bakbord och dela upp degen i två lika stora delar. Knåda degen och forma till två limpor. Låt jäsa på plåt eller i mjölade jäskorgar i ytterligare 30 min. 

Grädda i 200 grader i 30 minuter. Spraya med vatten några gånger under gräddningen för att få en knaprigare skorpa.

Jag sprayade aldrig brödet med vatten men det blev en knaprig yta ändå. Och var försiktig när ni river rödbeta. Allt blir rött!

/Frida





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar